۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۷

چند خبر از سینما

«چنارستان» به خیابان ولیعصر می‌پردازد/ تلاش‌های پیرمرد سیستانی در «تفتان»

«چنارستان» به خیابان ولیعصر می‌پردازد/ تلاش‌های پیرمرد سیستانی در «تفتان»

بررسی کوتاه نشست نقد و بررسی مستند «چنارستان»، خبر نمایش 2 مستند «تفتان» و «دلتنگی های یک شهر» و گفتگو با کارگردان مستند «بیداری سینما» از جمله اخبار امروز سینمای ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اخباری که امروز در دنیای سینمای ایران از سوی نهادها و مراکز سینمایی منتشر شده، بیشتر حول محور تولیدات و نمایش فیلم‌های مستند و یا برگزاری نشست های نقد و بررسی آن است.

نمایش «تفتان» و «دلتنگی های یک شهر» در خانه هنرمندان

فیلم‌های مستند «تفتان» و «دلتنگی های یک شهر» سه شنبه ۲۱ مردادماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آیند. 2 فیلم مستند «تفتان» و «دلتنگی های یک شهر» به همت انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند با همکاری خانه هنرمندان ایران سه شنبه ۲۱ مردادماه ساعت 18 به نمایش در می‌آیند.

مستند «تفتان» به پیرمردی زاهدانی به نام سیدمحمد امین سیستانی می پردازد که در مدت ۱۰ سال توانسته با سنگ‌ریزه و سنگ های رنگی ۱۱ هکتار زمین و بیابان خشک را در زاهدان، تبدیل به یک مجتمع بزرگ فرهنگی و تفریحی کند.

مستند «دلتنگی های یک شهر» هم به نحوه انتخابات در کوهدشت لرستان و نزاع های طنزآمیز آنها در برگزاری انتخابات می پردازد.

نشست نقد و بررسی مستند «چنارستان» برگزار شد

عصر روز 19 مردادماه نشست نقد و بررسی مستند «چنارستان» به کارگردانی هادی آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران برگزار شد.

هادی آفریده در این نشست گفت: مراحل مختلف ساخت «چنارستان» حدود 2 سال طول کشید، اما اگر همراهی و همکاری گروه سازنده‌ نبود با بودجه‌های محدود و ناچیزی که به ساخت این‌ گونه مستند‌ها اختصاص داده می‌شود، دشواری‌های تولید فیلم به ‌طور حتم دوچندان می‌شد.

وی با اشاره به ساختار فیلم «چنارستان» گفت: بخش عمده ‌ای از فیلم از علاقه من به مسیر سبزی که از جنوب تا شمال تهران و در حاشیه خیابان ولی‌عصر(عج) وجود دارد، ناشی شده و دلم می‌خواست این علاقه که به نسل من و هم چنین نسل‌های پیش گره خورده را به فیلم منتقل کنم. مردم کوچه و بازار به ‌دلیل خاطراتی که از این خیابان قدیمی دارند حتی بیش‌تر از سایر خیابان‌های تهران نسبت به آن تعصب دارند. به همین دلیل امیدوارم «چنارستان» به تعصب و علاقه مردم به این خیابان خاطره‌ انگیز خدشه‌ ای وارد نکرده باشد.

خودم را در محدوده جغرافیایی خاص منحصر نمی‌كنم

حبیب باوی ساجد كه به تازگی مستند «بیداری سینما» را به تهیه كنندگی مركز سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری كارگردانی كرده، در مورد مراحل ساخت این اثر گفت: این فیلم طی 3 سال تصویربرداری در فرانسه، تونس و امارات آماده نمایش شده است و نخستین حضور جشنواره‌ای آن شهریورماه سال جاری در جشنواره «كازان» روسیه رقم خواهد خورد. در این فیلم مستند به سراغ سینما و سینماگران جهان عرب رفته ‌ایم و از ورای گفتگو با سینماگران عرب، اهمیت سینمای عرب در تحولات اجتماعی و سیاسی سال‌های اخیر بررسی شده است.

این كارگردان جوان با اشاره به نقش ساخت فیلم‌ هایی از این دست در بازتاب شرایط اجتماعی و سیاسی برای نسل امروز و این كه چه كمكی به بقای ارزش‌های بشری می کند، گفت: قبل از هر چیز، یک اثر هنری باید درست اجرا شود. ظرفیت هنری یک اثر نباید فدای محتوا و یا پیام شود. طبیعی است كه هر اثر هنری باید نسبت به رویدادهای سیاسی اجتماعی حساس باشد و مهم‌تر این كه یک اثر هنری گاهی باید هشدار بدهد و گاهی هم ایجاد پرسش كند.

 

کد خبر 2347870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عزيزي ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      0 0
      مستند تفتان رو ديدم واقعا جالب بود,مکان دقيقش کجاست